Een na laatste deel van de reis - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hugo-Jan en Ilona Dulfer - WaarBenJij.nu Een na laatste deel van de reis - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hugo-Jan en Ilona Dulfer - WaarBenJij.nu

Een na laatste deel van de reis

Door: hugoenilona

Blijf op de hoogte en volg Hugo-Jan en Ilona

02 Mei 2012 | Nepal, Kathmandu

29 april.
Na wederom heerlijk buiten ontbeten te hebben, wel onder een parasol want het is vandaag erg warm, zijn wew met de auto/bus vertrokken naar Chitwan National Park. Even na 1 uur kwamen we daar aan.
Wat erg leuk is, dat elke kamer een apart hutje is op palen. Netjes en schoon maar wel in de safaristijl.  Snel na aankomst werden we geroepen want onze lunch stond klaar. Een driegangendiner als lunch is erg lekker maar ook veel.
Daarna een klein rondje gelopen over het parkje van de lodge. Gezien de warmte (36 graden in de schaduw) daarna heerlijk onder een afdakje gaan zitten.
Om half vijf werden we opgehaald voor een ritje op een soort huifkar, getrokken door twee waterbuffels. Eeg leuk maar voor je achterste zwaar. Na ruim een uur rondgereden te hebben, zijn we het laatste stukje gaan lopen.
's avonds had de kok weer een heerlijk driegangen diner klaargemaakt. Als we thuis zijn moeten er zeker een paar kilootjes vanaf.

30 april (koninginnedag)
Om 7.45 vertrokken we met gids en chauffeur richting ons olifantenvervoer. Om 8 uur zaten we op een olifant. Wat een geweldige erevaring! Hoog, je ziet veel, een rustig schommelt gangetje en je komt op plekken waar je anders niet komt. Die olifant die loopt gewoon tussen struiken en bomen door en onderweg neemt hij een paar grote boomtakken mee om op te eten. Vincent, dit is zeker ook iets voor jou om een keer te doen.
Onderweg een heleboel herten gezien, paar aapjes en krokodillen, mooie vogels maar het hoogtepunt waren de neushoors. Onze olifant stond op nog geen meter afstand van twee neushoorns die heerlijk in de schaduw lagen!
Zo dichtbij, dat is volgens mij alleen mogelijk op de rug van een olifant.
Om 10 uur waren we weer terug. Vandaar met de auto naar de rivier. Daar werden de olifanten gewassen en als toerist mocht je dan op de rug van een olifant zitten en ook nat worden. Dat hebben we niet gedaan.
Een na 11 uur terug bij onze lodge. Om 12.30 uur weer lunch en dan om 15 uur weer nieuwe activiteiten.
Eerst weer een stukje met de auto rijden en om half vier zaten we n een uitgeholde boomstam, ofwel kano, op de rivier. Een zeer mooie kanotocht met vele moooie vogels dienwe gezien hebben en veel krokedillen.
Na driekwartier gingen we aan land, klein stukje gelopen en toen waren we bij het olifantencentrum. Hier verblijven, op kosten van de regering, kleine olifantjes en deze worden getraind om activiteiten te doen.
Leuk om te zien, maar niet veel anders dan blijdorp, behalve dat de olifanten veel activere waren.
Daarna snel met de gids de jungle in voor een wandeling, want er waren dichtbij neushoorns gezien. En ja hoor, twee neushoorns liepen door het grasland, een jong vrouwtje en een man. Stukn door jungle gelopen en ondertussen de neushoorns in de gaten gehouden.
En na enigmtijd, ja let op, zijn we in een boom geklommen, wij en de gids. Daar een tijdje (!!!!) gewacht en toen liepen de neushoorns onder ons lamgs. Nog enige tijd gewacht tot ze ver genoeg weg waren en wij veilig uit de boom konden klimmen. Een hele belevenis!
Op de rest van de wandelsafari herten gezien, mooie vogels, evertzwijn en dergelijke.
Even rond half zeven terug bijnonze lodge, snel gedoucht en toen was er een cultureel programma. Mooi gezicht, dansende mannen met stokken (Carla: zoals onze stokkendans maar dan vele malen ingewikkelder). Daarna weer heerlijk gegeten en nog even lekker buiten gezeten.

1 mei
Om 8 uur vertrokken we richting Kathmandu, een rit van 5 uur en een afstand van 170 km! Rond kwart voor twee waren we bij het hotel te Kathmandu. Na het inchecken de stad ingegaan voor een overheerlijke lunch (momo's en thukpa).
Toen de stadstoer met de gids en de chauffeur. Eerst naar de Durbar Square gegaan, de plaats waar vroeger de koningen gekroond werden en waarvanuit ze regeerden. Het is een zeer levendige en prachtige plek. Vele mooie paleizen en gempels en daarnaast bazaars en winkeltjes waardoor het er druk en gezellig is.
Vandaar naar Swayambhunath, ofwel de stoepa met de ogen van Boeddha. Prachitg complex en de stoepa is zeer imponerend en mooi. Jammer was het dat het erg begon te waaien en uiteindelijk zelf een beetje ging regenen.
Terug in het hotel rond vijfuur en rond zeven uur samen gezellig de stad in om te gaan dineren.
We zijn terechtgkomen bij een hele trendy bar/restaurant waar we op het dakterras ontzettend gezellig en zeer lekker gegeten hebben.

2 mei
Na het ontbijt met gids en chauffeur met onze auto/bus op pad. Als eerste gingen we naar Boudhanath, 6 km ten noord oosten van Kathmandu. De stoepa staat in het midden van een natuurlijke mandela en is 43 meter hoog, heeft een diameter van 120 foot en beslaat 1 hectare. Het is een prqchtige plaats. Eromheen allemaal mooie huizen en Tibetaanse winkeltjes. Vroeger haalden de Boeddhistische handelaren hier zegeningen voor ze de handelsroute vanKathmandu naar Lhasa namen. Al met al is deze plaats een prachtige plek met heel veel te zien.
We zijn ook nog even bij een schilderschool naar binnen geweest. Wat een werk om zo' n mandela te schilderen. Wel heel erg knap en kunstig.
Daarna zijn we naar Pashupatinath geweest. Daar waar Boudhanath een belangrijke boeddhistische plaats is, is Pashupatinath een zeer heilige Hindu plaats. Maar wat een verschil. Hindu tempels zijn altijd erg vies en smerig, en dit complex was geen uitzondereing. Toch is dit een zeer heilige plaats voor de Hindu's. Zelfs de koningen kwamen voor belangrijke gebeurtenissen hiere voor zegenimgen.
Tevens is het de plek waar de overledenen met hun voeten in het water worden gelegd voor de laatste zegen om vervolgens een klein stukje verder gecremeerd te worden. Indrukwekkend om te zien.
De volgemde plek waar we heengingen was Bhaktapur. Wat een prachtig middeleeuws stadje! Het kent heel veel mooie tempels en dergelijke. En heel veel leuke kleine straatjes met leuke winkeltjes. De Durbar Square (durbar betekent paleis) was prachtig en we kwamen er ogen tekort.
Rond vieren waren we in ons hotel, waar we eerst lekker gezwommen hebben in het zwembad om zo even op te frissen.
's avonds weer de stad ingelopen voor een lekker diner.