Nepal deel 1 - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Hugo-Jan en Ilona Dulfer - WaarBenJij.nu Nepal deel 1 - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Hugo-Jan en Ilona Dulfer - WaarBenJij.nu

Nepal deel 1

Door: hugoenilona

Blijf op de hoogte en volg Hugo-Jan en Ilona

27 April 2012 | Nepal, Pokhara

22 april
Vandaag vertrek van Lhasa naar Gyantse, het eerste deel van de vriendschapssnelweg. De friendship highway loopt van Lhasa naar Katmandu en is 865 km lang. De komende dagen zijn we veel en route om dit parcours af te leggen.
Via een mooie tocht gingen we de Kambala pas van 4794 m over.  Hier zijn we gestopt om te genieten van het prachtige uitzicht en om te fotograferen. Het Yamdruk-Tso meer (zout en een heilig meer, vissen dus verboden) ligt iets lager, op 4488 m, maar het is prachtig om te zien. Heel mooi helder turquoise blauw en eromheen hoge bergtoppen. Een van de bergtoppen in de verte was de Mount Nojin kangtsang (7191 m) .
Via de friendship highway ging het verder en de volgende stop was de Karola pas (5020 m) vanwaar de gletscher mooi te zien en te fotograferen was.
Toen we verder reden zagen we op 4235 m ( Seniela pas) nog een meer,  maar dit was een stuwmeer.
In Gyantse (ligt op 3900 m) aangekomen hebben we de Pelkhor Chode monastery bezocht. Vroeger bevatte dit klooster 15 kleine kloosters van drie verschillende ordes. Nu zijn er minder gebouwen maar nog steeds zijn er beelden en geschriften van alle drie de ordes te vinden.
In het kloostercomplex staat de grootste chorten van Tibet: Gyantse Kumbum. In 1427 is deze door een plaatselijke prins gesticht en bevat 108 kapelletjes. Het getal 108 is in Tibet een heilig getal. Als je gebedsketting niet 108 kralen bevat, is hij niets waard. We hebben de Kumbum beklommen en van bovenaf hadden we een prachtig uitzicht op het kloostercomplex en Gyantse.

23 april
Even na 9 uur vertrokken we uit Gyantse naar Shigatse, een ritje van 2 uurtjes. Shigatse is na Lhasa de grootste stad van Tibet. Net na binnenkomst te Shigatse moest wel ons paspoort en visum gecheckt worden door de Chinese regering. De controle is erg streng overal, als toerist mag je allemaal dezelfde route afleggen, absoluut geen andere.
In het hotel even gerelaxed en toen samen de stad ingegaan. De lokale markt bezocht, zeer leuk en kleurrijk. 's middags met de gids een verlate lunch genuttigd en toen naar het beroemde Tashilhunpo klooster.
De mensen in Gyantse en Shigatse vereren de Panchen Lama, de tweede hoogste geestelijk leider na de Dalai Lama. In de rest van Tibet vereren de mensen de Dalai Lama. Ze zien de mensen uit Gyantse en Shigatse als overlopers omdat de Tibetaanse Panchen Lama "verdwenen"  is en de huidige Panchen Lama door de Chinezen is neergezet. Verder drinken de mensen uit Shigatse veel bier e.d. wat zeker voor en bij het klooster zeer ongepast is.
Tibetanen die zijn voor een vrij Tibet vertrouwen de (spionnen?) mensen uit Shigatse dus niet, net zoals ze de Nepalezen niet vertrouwen omdat die in het verleden zaken hebben verklikt aan de Chinezen, met alle gevolgen van dien.
Het Tashilhunpo Klooster is in 1447 gebouwd en bevat meerdere gebouwen. In een van de gebouwen staat het 27 m hoge beeld van de Maitreya Boeddha (1914) waar 550 kg goud in verwerkt is!
Verder staan hier de tombes van de 4e en 10e Panchen Lama. De tombes van de 5e t/m de 9e Panchen Lama zijn tijdens de culturele revolutie verwoest, die bevatten helaas geen beschermende reliquien. De tombe van de 10e P.L. bevat 350 kg goud.  De huidige 11e P.L. is nu nog een kind.
Dit klooster is erg rijk, mede doordat het geld en steun van de overheid krijgt.
Verder weten ze de prijs voor het toestaan van het nemen van foto's in de gebouwen of tempels ook wel, tussen de 10 en 20 euro per gebouw!

De komende dagen zijn er behalve natuurschoon geen bijzondere trekpleisters die we bezoeken. Morgen vertrekken we over een aantal mooie passen. In het dorpje waar we overnachten is niets te doen en vaak is er geen elektriciteit!
De dag erna dalen we af naar de vallei. Misschien dat we dan weer internet hebben.

24 april
Rond tien uur vertrokken we vanuit het luxe hotel te Shigats (3900 m) naar Tingri (4250 m),  iets meer dan 200 km rijden.
Continue reden we over de Friendship Highway. Deze begint in Shanghai en eindigt bijnde Nepalese grens. De weg is in 2003 in enkele maanden tijd aangelegd. Bij het punt 5000 km van Shanghai natuurlijk even gestopt en foto's gemaakt. Vervolgens de Tsola pas (4500 m) overgegaan.
Even verder gingen we over de hoogste pas op deze reis, de Gyatsols Pas met 5248 m. Deze ligt hoger dan het basiskamp van de Mt Everest.
Onderweg de Mt Everest gezien, helaas niet helemaal wolkenvrij. Misschien dat we hem morgen beter zien.
Bij de Hot Spring vlakbij Tingri even gestopt. Het water komt boven met een temperatuur van 86,2 graden, ofwel kooktemperatuur hier op deze hoogte.
Even later waren we bij ons hotel. Viel mee, de gids vertelde dat het niet erg bijzonder was en dat de electriciteit vaak het niet deed. Gelukkig wel toen we aankwamen. Lekker thee gezet en buiten op ons " plaatsje" opgedronken in het zonnetje. 's Avonds heerlijk in het hotel buffet gegeten, bleek dat je op tafel behale rijst nog 7 andere gerechten kreeg en soep toe. Vanwege de hoogte (voel je fysiek best wel) niet al te laat naar bed gegaan.

25 april
Na het ontbijt vlot op weg gegaan. Al snel hadden we een prachtig uitzicht, met een strak blauwe lucht als achtergrond,  op de Mt Everest (8848 m) en de  Cho Oyu (8153 m).
Op de Nyalam Tongda pas (5050 m) prachtig uitzicht gehad op de bergtoppen van de Himalaya, met als hoogste bergtop die vanaf dit punt zichtbaar was, de Shishi Pangma (8012 m).
Rond 15 uur waren we in ons hotel te Zangmu. De totale rit was ongeveer 200 km en kende 4 controleposten.
In het plaatsje was geheel en al niets te beleven. 's Avonds gezellig samen met een Frans koppel gegeten en nog lang zitten kletsen.

26 april
Na het ontbijt onze laatste yuan gewisseld. Overal wordt je hier door dames aangesproken die geld willen wisselen; yuan, roepies, dollars, euro's, noem maar op. Onze gids was zo lief om een "vriend", een betrouwbaar iemand die niet in vals geld handelde, al meegenomen te hebben. We kregen een nette koers (later die dag in Nepal kregen we een mindere koers).
Vervolgens bergafwaarts gereden naar de grenspost. Daar met alle bagage in de rij staan en wachten tot de grens om 10 uur open ging. Vervolgens controleerden de chinezen alles. Elke tas en koffer moest opengemaakt worden en werd geheel doorzocht!
Even later waren we door de douane en stonden twee Nepalese dragers ons op te wachten om onze bagage over de brug naar de Nepalese kant en auto te brengen. Bij het Nepalese deel kwam onze gids die we in Kathmandu hebben, ons al tegemoet. Even visum geregeld en we konden naar de auto toe.
De rit van de grensplaats Kodari naar Kathmandu duurt ongeveer vier uur, en dat terwijl het maar 117 km is. De weg is zo slecht dat harder rijden dan 30 of 40 km per uur zelden mogelijk is.
Even na twaalf uur waren we in ons schitterende koloniale hotel.
Daar lekker geluncht en 's middags de stad ingegaan.
Het was wel wennen aan de temperatuur, in Tibet overdag niet hoger dan 10 tot 12 graden (als je niet te hoog was), hier in Kathmandu was het vandaag 31 graden!
 Kathmandu kent een heleboel gezellige straatjes met allemaal (toeristische) winkeltjes. Erg leuk en sfeervol. Vervolgens in een erg gezellig restaurant gegeten en toen weer naar het hotel.

27 april.
Om 8.30 uur vertrokken we met onze chauffeur Depu in een grote persoonsbus voor wel 10-12 personen richting Pokhara (207 km), een tocht van ongeveer 6 uur rijden. Een route langs stoffige dorpjes en mooie landbouwpercelen met de bergen om ons heen.
Op onze vraag of we ook Ghorka konden bezoeken, werd eerst negatief geantwoord, het was te ver van de route af. Tijdens een korte theepauze gaf de chauffeur/gids aan ons er wel heen te willen brengen mits we ervoor betaalden. Wij hebben dit aanbod gaarne aangenomen, achteraf waren we heel blij dat we Ghorka Durbar gezien hebben. Het was en is een paleis/fort/tempel en de bouwstijl is mooi om te zien. Verder was er een groot contrast met de Boeddhistishce tempels die we eerder gezien hebben, het was veel smeriger en minder goed onderhouden. Toch is het in Nepal een heilige plaats van de godin Kali.
Verder was de rit ernaartoe al bijzonder te noemen. Het laatste stuk ging over stoffige sporen. Op een gegeven moment ging de arco uit, anders had de auto onvoldoende power, en even later werd ons gevraagd achterin te gaan zitten ( achterwielaandrijving van de motor).
Al met al zijn we heelhuids heen en terug gekomen.
Door dit extra uitstapje waren we pas om half zeven in ons hotel.
Een groot voordeel, nog niet eerder gehad, we hebben wifi op de kamer!